Monday, April 27, 2009

Negara Rumahtangga


“Membentuk Keluarga Mukmin”

Itulah tajuk diskusi Halaqah Pemuda malam ni, insyaAllah. Tajuk malam ini sedikit kelainan daripada biasa. Saya cadangkan tajuk ini memandangkan akhir-akhir ini, saya perasan, ada kelemahan dari sudut Keluarga Muslim untuk jemaah Damansara Damai.

Negara Islam

Si ayah terlibat dengan program-program islah dan dakwah. Sentiasa berfikir untuk memenangkan Islam, menerapkan nilai-nilai Islam dalam negeri dan negara. Tetapi Islam tak ditegakkan dalam rumah sendiri, sedangkan sesebuah Negara Islam itu diasaskan dengan pembentukkan individu muslim, keluarga muslim dan masyarakat muslim.

Isteri, anak menantu terlupa untuk di islahkan. Isteri dan anak perempuan masih tak bertudung, atau auratnya masih tak ditutup sempurna. Anak lelaki pun masih berseluar pendek. Itu yang zahir, amalannya pulak macam mana? Solatnya, Qurannya, mungkin juga bermasalah.

Negara Rumahtangga

Kita mengejar kuasa untuk ditegakkan Islam dalam sebuah negara, sedangkan ‘kuasa’ Negara Rumahtangga yang telahpun ditangan kita belum lagi digunakan untuk Islam – membawa manusia kembali pada Tuhan.

Malam ni, saya minta sahabat kami, Saudara Hairol Anuar Ijoh buat sedikit pembacaan dan kongsikan dengan sahabat-sahabat. Seterusnya dibuka sessi perbincangan. Mudah-mudahan kami semua dapat bertukar-tukar ilmu, dan idea untuk diamalkan, insyaAllah.

Wallahu a’alam.
“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” [At Tahrim 66: 6]


Zulkifli
Damansara Damai
16 April 2009


Peringkat pembentukkan negara Islam;

1. Individu muslim.

2. Keluarga muslim.

3. Masyarakat muslim.

4. Negara Islam.

5. Khilafah Islam.

Sumber : http://mohdzulkifli.blogspot.com

No comments: